Eiwitrijke voeding kan helpen bij afvallen

Een groot deel van de Nederlandse bevolking is te zwaar. Gemiddeld genomen heeft meer dan 30% van de Nederlanders te maken met overgewicht. Een klein deel zelfs met extreem overgewicht! Er zijn diverse redenen te onderkennen voor dit probleem. Een deel van dit probleem is toe te wijzen aan onze voeding. We eten steeds meer bewerkt voedsel en schuiven langzaam maar zeker naar de Verenigde Staten als het aankomt op onze eetcultuur. En dat terwijl goede voeding juist zo’n belangrijk aspect is van afvallen. Maar wat is nu eigenlijk goede voeding? Bij WLSinfo.nl geloven we er heilig in dat we een omslag moeten maken en meer eiwitrijk eten moeten consumeren. In dit artikel lichten we de voordelen van eiwitrijke voeding voor je uit en welke voedingsmiddelen allemaal rijk aan eiwit zijn.

Eiwitrijke voeding; de voordelen

Het grote voordeel is, dat eiwitrijk eten je langer een vol gevoel geeft en je hongergevoel remt. Je hebt minder snel de neiging om te gaan snacken. Uit onderzoek is gebleken dat het eten van bijvoorbeeld magere kwark zorgde voor minder honger wat resulteerde in 100 calorieën minder geconsumeerd per dag. De personen uit het onderzoek voelden zich de gehele dag meer verzadigd.

Het eten van veel proteïne zorgt ervoor dat je gedurende de dag meer calorieën verbrandt. Dat zit namelijk zo: eiwit heeft een thermisch effect. Het lichaam verbruikt energie (calorieën) bij de spijsvertering. In vergelijking tot andere macronutriënten zoals koolhydraten, verbruikt je méér calorieën om dezelfde hoeveelheid calorieën te verbranden.

Als je wilt afvallen, dan is het van belang dat je lichaam zich bevindt in een calorietekort; je consumeert minder calorieën dan je verbruikt. Op die manier gaat je lichaam je (vet) reserves aanspreken. Dit betekent vaak ook dat je wat spiermassa verliest. “Nou en!?”, zullen de meeste dames denken. Wat velen zich niet beseffen is dat spieren er voor zorgen dat je er mooi strak en slank uitziet. Je wilt je spieren dus behouden. Dit doe je door eiwitrijke voeding te eten. Diverse onderzoeken tonen aan dat veel eiwit eten helpt bij het behouden van vetvrije massa.

Eiwitrijke voeding; wat te eten?

Er zijn enorm veel keuzes wanneer het aankomt op eiwitrijke voeding. Vis, vlees, zuivel.. allemaal bieden ze een goede hoeveelheid eiwit die je kan helpen om af te vallen. Wij hebben onze favoriete eiwitrijke eten op een rijtje gezet zodat je niet iedere verpakking hoeft na te lezen.

  • Kip
  • Kwark
  • Mager rundvlees (rosbief, biefstuk)
  • Zalm
  • Tonijn
  • Soja bonen
  • Kikkererwten
  • Eieren
  • Hüttenkase
  • Kalkoen

Per dag wil je er op mikken dat je 1 tot 2 gram proteïne per kilo lichaamsgewicht binnen krijgt, zeker wanneer je daar veel bij sport! Vind je het lastig om voldoende eiwit te eten op een dag, dan kan een eiwit shake een uitkomst bieden. In een eiwit shake zit whey. Dit is een restproduct wat vrij komt bij het maken van kaas. Whey heeft de hoogste biologische beschikbaarheid van alle proteïne soorten. Met andere woorden; bijna alles wat je binnenkrijgt van deze eiwitbron gebruikt je lichaam ook daadwerkelijk. Whey is vrij goedkoop en verkrijgbaar in enorm veel webwinkels. Ook de Action heeft een aanbod whey.