Duimelijntjes topic : maagzuur

Vragen en opmerkingen over de Sleeve.

Moderators: lutina, Johan S., Clau

Duimelijntjes topic : maagzuur

Berichtdoor duimelijntje » do 21 jan 2010, 14:00

Hallo beste sleevers,

Ik ben met mijn voorbereiding naar een sleeve operatie bezig. Weldra starten de vooronderzoeken en dan ja is het wachten op "de datum".
Nu had ik een vraagje. Ik ben al een paar keer tegengekomen tijdens het surfen op het net dat iemand die last heeft van maagzuur niet in aanmerking komt voor een sleeve operatie?
Is dit zo?? Is dat een tegenindicatie? Ik heb namelijk op dit ogenblik (steeds in de winterperiode) heel veel last van zure oprispingen waarbij Gaviscon en Reni maar heel weinig uithalen.

Kan iemand mij hierover advies geven??

groetjes

toekomstige sleever :D
Laatst bijgewerkt door duimelijntje op di 23 maart 2010, 11:10, in totaal 1 keer bewerkt.
duimelijntje
Senior WLS Forum lid

Re: maagzuur

Berichtdoor Denise » do 21 jan 2010, 14:12

ik kan geen antwoord geven op je vraag, maar waarom trek je het niet na in het ziekenhuis waar je het traject start?
15 oktober 2008 Gastric Bypass, Dr. Feskens Lievensberg te Bergen op Zoom
Denise
Senior WLS Forum lid

Berichtdoor Fré (Nienke) » do 21 jan 2010, 14:55

Ik gebruikte voor de sleeve operatie omeprazol,een maagzuur remmer en beschermer. En ik heb nooit iets gehoord over dat het een contra indicatie is.

Ik denk dat het wel goed is om het te melden bij de onderzoeken zodat je na de operatie een maagzuurremmer kan krijgen om klachten en problemen te voorkomen.

Liefs Fré
Ik woog 172,5kg. Ik weeg nu 83,9kg. Ik ben 88,6 kg afgevallen.
14 augustus 2008 Sleeve door Dr. Totté te Leeuwarden 26 februari 2010 DS & galblaasverwijdering door Dr. Berends en Dr. Aarts te Arnhem
30 juni 2011 LowerBodyLift door Prof. v/d Lei & breukhersteloperatie door Dr. Totté te Groningen
Afbeelding
Fré (Nienke)
Master WLS Forum lid

Berichtdoor duimelijntje » do 21 jan 2010, 14:59

Hallo Fré,

Ik probeer me momenteel te redden met gaviscon en renie, maar zou bijna de hele dag door dan iets moeten nemen.
Moet nog een afspraak krijgen voor mijn gastroscopie en ben dus een beetje bang welk resultaat dit zal geven.
Vanavond heb ik een afspraak met mijn huisarts, zal dit probleem maar direct even aankaarten en kijken of zij het nodig vindt om met medicatie te starten...

Bij jou is het maagzuur na de operatie er niet erger op geworden?? En jij had dus ook reeds last ervan voor de ingreep?

grtjes

Duimelijntje
duimelijntje
Senior WLS Forum lid

Berichtdoor suikerbuikje » do 21 jan 2010, 15:02

Er is bij de intake in Dendermonde wel aan mij gevraagd of ik last had van maagzuur. Ik weet niet of het een echte contra-indicatie is maar ik snap wel dat het risico dat brandend maagzuur verergerd aanwezig is. Logisch ook, want met een heel klein maagje heeft maagzuur natuurlijk ook niet veel plek dus zal eerder omhoog komen.

Gr.,
Angelique
24-07-09 - verwijsbrief huisarts / 11-08-09 - intake Dendermonde / 20-08-09 - echo bovenbuik / 21-08-09 - gastroscopie
09-12-09 - afspraak internist / 07-01-10 - akkoord De Amersfoortse / 04-02-10 - gastric sleeve

Afbeelding
Pré-operatief 23 kilo afgevallen
suikerbuikje
Senior WLS Forum lid

Berichtdoor duimelijntje » do 21 jan 2010, 15:10

Wat ik wel weet is dat als je zwaarder bent er meer druk wordt gezet op je maagsfincter en dat er dus gemakkelijker terugvloei van maagzuur naar de slokdarm kan zijn.
Negen jaar geleden woog ik evenveel als nu (133 kg :oops: ) en was van plan om een maagbandje te laten plaatsen (is uiteindelijk niet doorgegaan, in mijn inziens teveel mogelijke problemen achteraf). Toen hebben ze een gastroscopie gedaan (had toen ook serieus last van maagzuur) en ik zat met een serieuze ontsteking van mijn slokdarm. Toen ben ik op mezelf gaan diëten en erin geslaagd te vermageren tot 88 kg en foetsjie maagzuur, geen last meer gehad (al merkbaar na mijn eerste 20 kg eraf!!). Maar ja de kilootjes zijn er spijtig genoeg niet afgebleven :( en dat vervelende maagzuur is ook niet weggebleven.
duimelijntje
Senior WLS Forum lid

Berichtdoor duimelijntje » do 21 jan 2010, 15:15

@ Suikerbuikje,

Ik zie net dat jij binnenkort wordt geopereerd ! Heb jij een pré dieët moeten volgen?
Ik laat mij opereren door dokter Lannoo (van het universitaire ziekenhuis in Leuven , België) en moet niet diëten van hem.

Wat voor een gewichtsverlies werd er bij jou voorspeld tijdens je eerste fase met de sleeve.
Ik merk dat er toch wat sleevers zijn die uiteindelijk het bij de eerste fase houden omdat het zo een goed resultaat geeft.

Ik zou graag weer terug tss de 85 en de 90 kg wegen (huidige gewicht 133) en vraag me af of dit haalbaar is met een sleeve....

grtjes
Duimelijntje
duimelijntje
Senior WLS Forum lid

Berichtdoor Fré (Nienke) » do 21 jan 2010, 15:21

Het blijft altijd een kijken naar de individuele situatie. Daarom is het belangrijk het wel aan te geven.
Sommige mensen hebben meer last gekregen van maagzuur na de sleeve operatie.

Het is belangrijk die operatie te nemen die het beste bij jou past. En daarbij kan ook gekeken worden naar andere dingen.

Ik gebruikte voor de operatie 20mg omeprazol, en dat doe ik nog steeds. Heb echt zelden er last van. En als ik er last van heb is het omdat ik (teveel) gegeten heb vlak voor het slapen gaan. En het eten niet echt de gelegenheid krijgt om goed te zakken.
In het verleden heb ik maagslijmvliesontsteking gehad dus een klein verleden met lichte maagproblemathiek. In mijn geval was het niet een belemmering.

Ik zou het zo wie zo ook met je huisarts anders bespreken of hij je niet een maagzuurremmer (tijdelijk) kan voorschrijven. Zodat je kan zien wat voor een effect dat heeft. De kans is dan aanwezig dat alles in je maag rustig wordt en ook je slokdarm niet steeds geirriteerd raakt door het maagzuur.

En sterkte met de gastroscopie. Liefs Fré

Nog even op je 2e stukje

Gemiddeld raak je zo'n 60% van je overgewicht kwijt met een sleeve. Maar hier op het forum zijn er heel wat dames die een heel net gewicht hebben behaald met "enkel" de sleeve. Kijk maar eens bij Christal, Kir, Linda, ea in de sleeve topics. Over het algemeen geeft die mooie resultaten. Blijft ook hierbij dat het altijd afwachten is hoe het bij jezelf zal gaan.

De sleeve is ontstaan door dat de Duodenal Switch als enkele ingreep te hoge risico's had. Daarom doet men tegenwoordig eerst een sleeve en daarna de darmbypass.
Maar ervaring laat zien dat men met enkel de sleeve vaak ook heel mooi en voldoende kan afvallen waardoor minder vaak de darmbypass gedaan hoeft te worden. Over de echt lange termijn effecten is nog niet heel veel bekend volgens mij, daarvoor is de ingreep relatief nog jong en is er niet heel veel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan.
Ik woog 172,5kg. Ik weeg nu 83,9kg. Ik ben 88,6 kg afgevallen.
14 augustus 2008 Sleeve door Dr. Totté te Leeuwarden 26 februari 2010 DS & galblaasverwijdering door Dr. Berends en Dr. Aarts te Arnhem
30 juni 2011 LowerBodyLift door Prof. v/d Lei & breukhersteloperatie door Dr. Totté te Groningen
Afbeelding
Fré (Nienke)
Master WLS Forum lid

Berichtdoor suikerbuikje » do 21 jan 2010, 15:26

Hi Duimelijntje!

Ja, het gaat ineens heel erg hard (nog maar twee weken!). Mij werd een pre-operatief dieet wel aangeraden dus ik ga dat wel zo veel als mogelijk doen maar ik ga niet uitsluitend over op maaltijdvervangers, ben van plan om overdag wel vervangers te gebruiken en 's avonds gewoon normaal maar verstandig te eten (vlees, groenten, geen aardappels of pasta). Ik ben al bijna (op 2 ons na die maar niet weg willen grrrrr) 20 kilo kwijt dus ik ga ervan uit dat mijn lever sowieso wel geslonken is maar elk beetje dat kan helpen bij een goed verloop van de operatie gaat helpen tenslotte.

Ik heb het in Dendermonde niet echt gehad over verwacht gewichtverlies bij de sleeve omdat deze bij mij in principe gevolgd gaat worden door een DS. Met de DS kun je 80 tot 90 % van je overgewicht kwijtraken werd mij verteld. Op het internet vond ik percentages terug van 60% voor de sleeve maar ik zie hier op het forum voorbeelden van mensen die er echt veel meer dan dat mee kwijtraken.

Maar da's dus het voordeel van de sleeve, als je er niet genoeg mee afvalt kun je deze alsnog laten omzetten tot DS of GBP.

Succes bij de voorbereidingen!

gr.,
Angelique
24-07-09 - verwijsbrief huisarts / 11-08-09 - intake Dendermonde / 20-08-09 - echo bovenbuik / 21-08-09 - gastroscopie
09-12-09 - afspraak internist / 07-01-10 - akkoord De Amersfoortse / 04-02-10 - gastric sleeve

Afbeelding
Pré-operatief 23 kilo afgevallen
suikerbuikje
Senior WLS Forum lid

Berichtdoor Christal » do 21 jan 2010, 16:21

Zelf heb ik destijds gelezen volgens mij op de oude MCL site dat je geen maagzuur moest hebben normaal gesproken als je nog geen Sleeve had want dan kan het erger worden.
Ook blijf je altijd kans houden op maagzuur met een Sleeve ook al had je voor die tijd geen maagzuur zoals ikzelf en daar slik ik 1 omeprazol 20 mg per dag.
Ook las ik ergens als je last hebt van maagzuur je geen mini gastric bypass moet laten doen maar een normale gastric bypass.
een vervangend arts zei destijds tegen mij dat je met de Sleeve een grotere kans op maagzuur had en met een gastric bypass haast geen maagzuur had.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat!

8 mei 2008 Sleeveoperatie
Dr. Totte MCL Leeuwarden

[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wyj94pr/]
Afbeelding
[/url]
Christal
Master WLS Forum lid

Berichtdoor carolientje » do 21 jan 2010, 18:04

.
Laatst bijgewerkt door carolientje op wo 25 mei 2011, 21:54, in totaal 1 keer bewerkt.
carolientje
Aspirant WLS Forum lid

Berichtdoor duimelijntje » do 21 jan 2010, 19:04

Ik heb ook maar af en toe last van maagzuur, en als ik een pak kilo's minder ben helemaal niet! En raar maar waar de winterperiode doet er geen goed aan. Misschiens omdat je veel meer warm eet en dus feller gekruid....
Moet zo dadelijk nr de huisarts vertrekken en ga eens informeren bij haar.
Kan zij mij niet een afdoend antwoord geven dan stuur ik een mailtje naar mijn chirurg...

Groetjes

Duimelijntje
duimelijntje
Senior WLS Forum lid

Berichtdoor duimelijntje » do 21 jan 2010, 23:57

We starten dus met omeprazole 20 mgr per dag en als er binnen een dikke twee weken geen resultaat is wordt de medicatie aangepast en wordt er een gastroscopie (die ik sowiezo nog moet hebben) uitgevoerd.
duimelijntje
Senior WLS Forum lid

Berichtdoor Annemieke » vr 22 jan 2010, 15:02

Hoi hoi !
Ik heb een verleden met maagslijmvlies-ontstekingen en reflux, dus maagzuur in de slokdarm.
Dat was voor mij een reden om de sleeve niet als eerste optie te zien.
Niemand wilde mij namelijk antwoord er op geven bij de eerste intake en bij de NOK.
Nu ben ik bij dr. Luijten geweest en die vertelde mij het volgende:
De maag wordt voor 2/3 verwijdert, dat is het deel waar de meeste maarzuurproducerende
cellen zich bevinden.
Nu is het zo, dat sommige mensen een sleeve hebben die wat kan oprekken in de breedte (het zijn betrekkelijk nieuwe operaties dus er wordt veel uitgeprobeert) en dat veroorzaakt opentrekken vande bovenste maagklep.
Die mensen krijgen dan toch last van maagzuur, vooral als de overgebleven cellen wat over-aktief zijn.
Door de sleeve zo te maken dat ie nauwelijks kan oprekken (de vorm is wat verandert door ervaring, maar zal verschillen per ziekenhuis en per chirurg), blijft de klep goed gesloten.
Kans op maagzuur-reflux is dus miniem. Misschien wel goed om te melden, kan de chirurg een goed strakke sleeve maken (mits hij daar achter staat hè, zoveel artsen zoveel meningen :roll: )
Mij is verzekerd dat als het toch gebeurt en je mag, zoals bij mij, geen dagelijkse porties Pantazol of andere maagzuurremmers/maagbeschermers nemen, dan kan er van alles gedaan worden:van de maagklep veranderen zodat ie toch goed sluit, of er een (mini) gastric bypass van maken.
Ik zat er toch mee in mijn maag, er zijn hier opvallend veel mensen die toch maagzuurreflux hebben, maar het hangt toch echt af van hoe de sleeve gemaakt is en dus ook WANNEER dat is gebeurd !!!
Chirurgie is altijd in beweging.....
Ik hoop voor je dat het heel probleem dus gewoon opgelost wordt, ook wat je eet kan van invloed zijn op maagzuur.
Ik kan bijvoorbeeld geen schil van paprika verteren, eet ik het toch, heb ik drie dagen de hik en zal ik het uiteindelijk ophikken....onsmakelijk ja, je laat het echt wel uit je hoofd daarna !
Probeer dus ook te kijken wanneer je er last van hebt.
Spanning (stress), suiker, vet, moeilijk verteerbare groenten, rundvlees.....you name it: kan allemaal voor problemen zorgen. Ik lig altijd op 2 kussens, kan goed helpen als je in de nacht last hebt van reflux !

Er zijn dus heel veel mogelijkheden, het enige wat ik je wil aanraden: stop met die Rennie-zooi.
Ga of naar je huisarts en vraag een fatsoenlijk middel of slik niets.
Rennie verlicht de klachten, maar verhelpt ze niet, je hebt steeds meer nodig voor hetzelfde effect !
Het kan zelfs maagzuur veroorzaken !
Sterkte, groetjes van Annemieke :D
Annemieke
Master WLS Forum lid

Berichtdoor Christal » vr 22 jan 2010, 20:13

Hoi Annemieke(leuke avatar) :D

Bij mij is de Sleeve heel strak gemaakt en toch heb ik last van maagzuur, vroeger voor de tijd nooit trouwens.
Ja zo is ieder geval een geval op zichzelf, je moet ook wat geluk hebben :D
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat!

8 mei 2008 Sleeveoperatie
Dr. Totte MCL Leeuwarden

[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wyj94pr/]
Afbeelding
[/url]
Christal
Master WLS Forum lid

Volgende

Keer terug naar Sleeve