Hoi hoi !
Ik heb een verleden met maagslijmvlies-ontstekingen en reflux, dus maagzuur in de slokdarm.
Dat was voor mij een reden om de sleeve niet als eerste optie te zien.
Niemand wilde mij namelijk antwoord er op geven bij de eerste intake en bij de NOK.
Nu ben ik bij dr. Luijten geweest en die vertelde mij het volgende:
De maag wordt voor 2/3 verwijdert, dat is het deel waar de meeste maarzuurproducerende
cellen zich bevinden.
Nu is het zo, dat sommige mensen een sleeve hebben die wat kan oprekken in de breedte (het zijn betrekkelijk nieuwe operaties dus er wordt veel uitgeprobeert) en dat veroorzaakt opentrekken vande bovenste maagklep.
Die mensen krijgen dan toch last van maagzuur, vooral als de overgebleven cellen wat over-aktief zijn.
Door de sleeve zo te maken dat ie nauwelijks kan oprekken (de vorm is wat verandert door ervaring, maar zal verschillen per ziekenhuis en per chirurg), blijft de klep goed gesloten.
Kans op maagzuur-reflux is dus miniem. Misschien wel goed om te melden, kan de chirurg een goed strakke sleeve maken (mits hij daar achter staat hè, zoveel artsen zoveel meningen

)
Mij is verzekerd dat als het toch gebeurt en je mag, zoals bij mij,
geen dagelijkse porties Pantazol of andere maagzuurremmers/maagbeschermers nemen, dan kan er van alles gedaan worden:van de maagklep veranderen zodat ie toch goed sluit, of er een (mini) gastric bypass van maken.
Ik zat er toch mee in mijn maag, er zijn hier opvallend veel mensen die toch maagzuurreflux hebben, maar het hangt toch echt af van hoe de sleeve gemaakt is en dus ook WANNEER dat is gebeurd !!!
Chirurgie is altijd in beweging.....
Ik hoop voor je dat het heel probleem dus gewoon opgelost wordt, ook wat je eet kan van invloed zijn op maagzuur.
Ik kan bijvoorbeeld geen schil van paprika verteren, eet ik het toch, heb ik drie dagen de hik en zal ik het uiteindelijk ophikken....onsmakelijk ja, je laat het echt wel uit je hoofd daarna !
Probeer dus ook te kijken wanneer je er last van hebt.
Spanning (stress), suiker, vet, moeilijk verteerbare groenten, rundvlees.....you name it: kan allemaal voor problemen zorgen. Ik lig altijd op 2 kussens, kan goed helpen als je in de nacht last hebt van reflux !
Er zijn dus heel veel mogelijkheden, het enige wat ik je wil aanraden: stop met die Rennie-zooi.
Ga of naar je huisarts en vraag een fatsoenlijk middel of slik niets.
Rennie verlicht de klachten, maar verhelpt ze niet, je hebt steeds meer nodig voor hetzelfde effect !
Het kan zelfs maagzuur veroorzaken !
Sterkte, groetjes van Annemieke